Pandemisimuleringen som sätter dina vänner i karantän

Som reklam för nya säsongen av deras pandemi-fake-reality-show »The Colony« har Discovery Channel slagit sig ihop med Facebook och skapat en riktigt läskig liten sajt. På thecolony.discovery.com kopplar man in sitt Facebook-konto och får då ett fejkat flöde av statusuppdateringar, så som det skulle kunna se ut på ens datorskärm i inledningen av en pandemi.

Att det är på engelska förtar lite av känslan för oss men det är ändå en lite kuslig upplevelse att sitta där och läsa om hur någon bestämmer sig för att försöka ta sig igenom vägspärrarna för att nå sin familj eller att en annan fått sin diagnos och testat positivt.

För virus/apokalyps/pandemi-freaks är det såklart årets kampanjsajt alla kategorier.

Nå, det känns såklart lite konstigt att se Hanna Fahl tipsa om att man kan ladda upp bilbatteriet med rödvin, Andres Lokko posta informationsfilmer om infektionsrisken eller Ika Johannesson lista sina »10 survival must-haves«. Men å andra sidan: är det inte just dem som vi förväntar oss ska kliva fram fram och rädda situationen den dagen det smäller?