Batman-affischer i historien

En teaseraffisch för nästa sommars Batman-bonanza »The Dark Knight Rises« har släppts (klicka bilden för större version). Den visar ett Gotham City som faller ihop i ett kaos av armeringsjärn och betongklumpar. Som en blandning av 9/11-mardröm och skyskraporna som rasar ner i havet i »Inception«. Christopher Nolan gillar att jobba med sin arkitektur.

»The Dark Knight Rises«-affischen är den hittills mörkaste, mest ödesmättade promon av alla Batman-filmer som spelats in. Den signalerar grandios skala, dystopi och… Ja, det är nog inte för mycket att kalla det för undergång.

När jag såg den så kastades jag tillbaka till 1989 när Tim Burtons »Batman« var den stora, stora biohändelsen. Jag var 12 år den hösten och sveptes med i yran kring filmen. Prince-soundtracket. Batsignaler på Kungsgatan under premiärkvällen. Jag hade svart sweatshirt med Batman-märke under jeansjacka i skolan och kände mig som en kung.

Det jag kom ihåg kändes mest spännande med den var att allt kändes så otroligt mörkt.

Som barn hade jag på lågstadiet sett 60-talsserien när den gick på morgonen på söndagar, men då hette han »Läderlappen« och det var färgglatt, spexigt och ofarligt. Burton-filmens affisch visade ett kråmat Batman-märke mot svart bakgrund, en hård och industritung formgivning som skvallrade om att insatserna var höjda, nu skulle det bli allvar.

Men sedan började ju alla reboots. Allt skulle göras mörkare.

Det är lite lustigt hur affischen för första Burton-filmen i relation till teasern för »The Dark Knight Rises« i princip är lika lättsam och fluffig som 60-talsserien var i relation till första Burton-filmen. Ställda bredvid varandra ser den från 1989 närmast ut att vara en neonskylt för någon flärdig bar i »Miami Vice«.

Formgivaren Paulo Gabriel har samlat alla affischer från Batman-filmerna på en sida. Att se dem kronologiskt är inte bara en historia om utvecklingen av grafisk design men väcker också en del uppenbara frågetecken: hur i helvete såg världen egentligen ut 1995 om »Batman Forever«-affischerna tilläts se ut så där?